نازل آتش نشانی سقفی

یکی از اساسی‌ترین تجهیزات مورد نیاز به هنگام آتش‌سوزی و مواقعی که آتش‌نشانان به محل حادثه دسترسی کامل ندارند، نازل آتش نشانی سقفی می‌باشد. این وسیله زمانی که علائم آتش سوزی را تشخیص دهد (مانند زمانی که دمای محیط فراتر از حالت عادی باشد)، به منظور مهار آتش؛ شروع به تخلیه آب ذخیره شده می‌نماید. نازل سقفی آتش نشانی یکی از قطعات پرکاربرد در زمینه اطفا حریق است که در سراسر جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله در مدل‌های مختلف طراحی و در بازار عرضه می‌گردد. همچنین در ساخت این قطعه، اغلب از متریال‌هایی نظیر برنز، آلومینیوم و پلاستیک استفاده می‌شود‌. اگر مایل هستید که اطلاعات بیشتری در رابطه با نازل آتش نشانی سقفی به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این گفتار همراه ما باشید.

 

فهرست مطالب

آشنایی با انواع نازل آتش نشانی سقفی

در سیستم اطفا حریق سقفی، نازل از هر نوعی که باشد به صورت مستقل فعال می‌گردد؛ یعنی زمانی که درجه حرارت اطراف آن نازل به میزان از پیش تعیین شده برسد، نازل مربوطه فعال شده و شروع به تخلیه آب می‌نماید. اما شاید برایتان سوال باشد که چرا نازل های آتش نشانی سقفی به صورت مستقل عمل می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سیستم اطفا حریق به گونه‌ای طراحی شده است که آب صرفا از نازل تعبیه شده در محل آتش سوزی خارج شود، همین امر موجب کاهش آسیب‌های وارده از سمت آب به سایر نقاط ساختمان خواهد شد. در ادامه شما را با انواع نازل آتش نشانی سقفی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

انواع نازل آتش نشانی سقفی

به طور معمول نازل آتش نشانی سقفی را براساس نوع پاشش آب به سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند‌.

  • نازل آتش نشانی سقفی بغل‌زن
  • نازل آتش نشانی سقفی بالا زن
  • نازل آتش نشانی سقفی پایین‌زن

نازل آتش نشانی سقفی بغل‌زن

این مدل از نازل‌های آتش نشانی، اغلب در قسمت‌های پنهانی سقف یا در امتداد دیوارها نصب می‌گردد. اغلب از این نازل، برای محافظت از اماکن متراژ پایین نظیر راهرو، کمد یا اتاق‌های کوچک استفاده می‌شود. داخل این قطعه یک پنکه دنده نیم دایره تعبیه شده است که سبب پاشش آب به صورت هلالی می‌گردد.

نازل آتش نشانی سقفی بالا زن

نازل بالا زن به گونه‌ای طراحی شده است که جهت پاشش آب به هنگام حریق، به سمت بالا می‌باشد. آب پس از خروج از نازل و برخورد به سطح، بر روی نواحی تحت پوشش خود ریخته و حریق را مهار می‌نماید. الگوی پاشش آب در این نوع نازل، به صورت گنبدی شکل بوده و آب به شکل مقعر اسپری می‌شود. این نازل‌ها معمولا در اماکنی مانند انبار، پارکینگ، سوله و… که سرپوشیده باشند و محدودیت ارتفاع داشته باشند، نصب می‌گردد.

 نازل آتش نشانی سقفی پایین‌زن

اگر برای سیستم اطفا حریق سقفی، از نازل‌های پایین‌زن استفاده شود؛‌ این نازل‌ها را به لوله‌های سیستم اطفا نصب می‌کنند. هنگام اطفا حریق به وسیله این نازل‌ها، آب به صورت مخروطی از نازل خارج می‌شود. اغلب در اماکنی نظیر ساختمان‌های تجاری و مسکونی از نازل آتش نشانی سقفی پایین‌زن استفاده می‌شود.

 

مزایای استفاده از نازل آتش‌نشانی سقفی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نازل آتش نشانی سقفی این است که مدت زمان واکنش آنها به حریق بسیار کم بوده و حداکثر ۱ الی ۴ دقیقه پس از شروع آتش، فعالیت نازل‌ها جهت اطفا حریق، آغاز می‌شود. این در حالی است که به طور معمول برای تماس گرفتن و ثبت حادثه در اداره آتش نشانی، حدودا ۵ دقیقه زمان صرف می‌شود و پس از آن، نیرو به محل اعزام می‌گردد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر اندازه زمان مهار آتش سوزی به تعویق بیفتد، خسارت و آسیب‌های بیشتری به ساختمان و ساکنین حاضر در آنجا وارد خواهد شد. همچنین با گذشت زمان حریق گسترش یافته و حتی ممکن است ساختمان به طور کامل تخریب گردد.

جمع بندی

نصب سیستم مهار آتش سوزی، می‌تواند از ساختمان شما در برابر حریق، مراقبت نماید. با توجه به نظرسنجی آماری به عمل آمده در سال‌های اخیر، نازل آتش نشانی سقفی یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها برای کنترل میران حریق می‌باشد. امروز در این مقاله از …… سعی کردیم شما را با انواع نازل و کاربرد هر کدام آشنا کنیم. امیدواریم این گفتار نیز مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون که تا پایان همراه ما بودید.

رای شما post