شیلنگ های آتش نشانی برای آبیاری
آیا می‌توان از شیلنگ های آتش نشانی برای آبیاری استفاده کرد؟

آیا می‌توان از شیلنگ های آتش نشانی برای آبیاری استفاده کرد؟

لوله ها ابزار بسیار مفیدی هستند و جای خود را در زندگی انسان باز کرده اند. در واقع می توان گفت هر جا که آب وجود داشته باشد مشکل انتقال آن همواره مورد توجه انسان بوده است و این ابزار مفید بیش از هر ابزار دیگری توانسته این مشکل را حل کند.

در این مقاله کوتاه قصد داریم به پاسخ سوال  آیا می‌توان از شیلنگ های آتش نشانی برای آبیاری استفاده کرد؟ بپردازیم. اگرچه به نظر می رسد این دو دستگاه فلسفه وجودی یکسانی دارند، اما از نظر کاربرد بسیار متفاوت هستند. به گونه ای که حتی امکان استفاده کامل از یکی از آنها به جای دیگری وجود ندارد. به عنوان مثال لوله های آبرسانی عمومی مانند شیلنگ باغی فشار زیادی را تحمل نمی کنند و شیلنگ های آتش نشانی انعطاف پذیری لازم برای انجام کارهای کلی را ندارند.

شیلنگ های آتش نشانی برای آبیاری

برای روشن شدن موضوع بهتر است به معرفی مختصری از هر شینلگ بپردازیم تا هر کدام را بهتر بشناسیم:

لوله آبرسانی عمومی نوعی ابزار انتقال آب است که با انعطاف پذیری کامل می تواند آب را به هر مکان و زمانی منتقل کند. این لوله دارای بدنه ای عمدتا از PVC نرم بوده و از نظر ساختار بدنه از نوع تک لایه یا چند لایه می باشد.

شلنگ آتش نشانی طبق تعریف آن وسیله ای برای انتقال آب با فشار و دبی بالاست که برای اطفاء حریق یا به اصطلاح اطفاء حریق استفاده می شود. این لوله هم از PVC و هم از مواد دیگر ساخته شده است. این شیلنگ ها انواع مختلفی دارند که به طور کلی می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد: شلنگ آتش نشانی مسکونی و شلنگ آتش نشانی ماشین آتش نشانی.

تفاوت شیلنگ های عمومی و شیلنگ آتش نشانی را می توان به طور خلاصه به شرح زیر بیان کرد:

شینگل عمومی فشار تنظیم کمتری دارد. قطر دهانه آن انواع مختلفی دارد اما محبوب ترین نوع آن 1.2 اینچ است. رنگ آمیزی آن بسیار متنوع است و از رنگ های شاد استفاده می شود. این لوله نیز به صورت تک لایه و شفاف ساخته می شود. در این ابزار مدت زمان جریان آب بیشتر از شدت آن اهمیت دارد. سطح بیرونی آن برای محافظت از لوله در برابر اشعه UV و سایر اشعه های مضر طراحی شده است.

شلنگ آتش نشانی: این شیلنگ به دلیل استفاده از آن می تواند فشار بالای آب را تحمل کند. قطر دهانه آن دارای تنوع محدودی است و باید حداقل 3/4 یا یک اینچ باشد. رنگ بدنش مهم نیست مگر اینکه دلیل خاصی داشته باشد. سطح بیرونی این لوله در برابر دما و عوامل مادی مانند اجسام نوک تیز مقاومت بیشتری دارد. در این لوله فشار و حجم شریان مایع مهمتر از مدت زمان استفاده است. انعطاف پذیری این شیلنگ نسبت به شیلنگ های عمومی کمتر است. این ابزار همیشه روی پایه خود نصب می شود و در آپارتمان باید در پایه گرد و در ماشین های آتش نشانی در قفسه خود قرار گیرد.

رای شما post