اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی
لیست کامل اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی

دانستن اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی می تواند به شما در خرید و انتخاب عینک ایمنی و عینک محاقظتی کمک کند. در این مقاله قصد داریم تا چند تا از مهمترین اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی را به شما عزیزان معرفی نیم. با دلفان ایمنی همراه باشید.

اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی

جهت آشنایی هر چه بیشتر با عینك‌های ایمنی، اطلاعاتی در زمینه اصطلاحات مربوط به آنها آورده شده كه امید است مفید واقع شود:

شیشه‌های پلاریزه (Polarized lenses): این شیشه‌ها بدون آنکه تاثیری بر کاهش بینایی یا نورهای غیر مضر داشته باشند، مانع عبور اشعه‌های uv می‌گردند. (اوایل در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شدند). بیشتر عینک‌های ایمنی پلاریزه نبوده ولی 99/9 درصد در برابر uv محافظت ایجاد می‌کنند.
اشعه‌های فرابنفش نوع A(UV A Rays): ممکن است واکنش شدیدی را روی لایه‌های قرنیه چشم ایجاد کنند. همه عینک‌های ایمنی محافظت 99/9 درصدی را در برابر UVA دارند.

لیست کامل اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی
لیست کامل اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی

اشعه‌های فرابنفش نوع B(UV B Rays): ممکن است باعث کاتاراکت دایمی گردد. همه عینک‌های ایمنی محافظ UVB هستند.
اشعه‌های فرابنفش نوع C(UV C Rays): ممکن است باعث کراتیت ناشی از نور گردد. (قوس جوشکاری)، تنها عینک‌های ایمنی مخصوص کار با UVC باید استفاده شوند.
پوشش روی شیشه‌ها (Lens Coating): با توجه به موارد بکار گرفته از خراشیدگی، تاری، شکستن شیشه‌ها و اشعه‌های uv محافظت می‌کنند.
شیشه‌های پلی کربنات (Polycarbonate Lenses): شیشه‌هایی شفاف، مقاوم و با فشردگی بالا می‌باشند. همه عینک‌های ایمنی شیشه‌هایی از جنس پلی کربنات دارند.
شیشه‌های Wrap around: این شیشه‌ها محافظت بیشتری را نسبت به شیشه‌های عینک ایمنی فراهم می‌کنند. طبق تایید OSHA حتی برای آنهایی که از سپرهای جانبی استفاده نمی‌کنند مناسب می‌باشد.
سپرهای جانبی (Side Shields): این سپرها به عینک‌های ایمنی متصل می‌شوند تا به ایمنی بیشتر چشم کمک کنند.
استاندارد Z87.1: استاندارد عینک‌های ایمنی بوده و بر اساس آن عینک‌ها بایستی از شیشه‌ها و قاب‌‌های مقاوم ساخته شوند.

اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی
اصطلاحات مربوط به عینک های ایمنی

دسته‌های قابل تنظیم (Adjustable Templates): این دسته‌ها، راحتی و استحکام مناسبی را برای اشخاص دارای عینک فراهم می‌کنند.
دسته‌های ضامن‌دار (Ratchet Temples): این دسته‌های قابل تنظیم، راحت و دارای استحکام مناسب می‌باشند.
شیشه‌های فشرده (Impact Resistant Lenses): این شیشه‌ها در برابر ضربه، خرده‌های معلق و شکستگی مقاوم می‌باشند.
شیشه‌های قرمز (Vermilion Lens): این شیشه‌ها خیرگی را کاهش داده، نور را تقویت نموده، مانع ورود نور آبی شده و مختص کار با ورقه‌های فلزی و برشکاری فلزات می‌باشند.
شیشه‌های کهربایی (Amber Lens): این شیشه‌ها خیرگی را کاهش می‌دهند، نور را تقویت می‌کنند و برای محیط‌های کم نور مناسب می‌باشند.
شیشه‌های جوشکاری (Welding Lens): این شیشه‌ها با دو نوع تیرگی 3 و 5 موجود می‌باشند. شیشه با تیرگی 5 برای عملیات جوشکاری مناسب می‌باشد.
شیشه‌های شفاف (Clear Lens): جهت مصارف عمومی بوده و حداکثر دید را فراهم می‌کنند.
شیشه‌های ضدبخار (Fog-Free Lenses): جهت محیط‌های نمناک و شرایط آب و هوایی نامتعادل مناسب می‌باشد.
شیشه‌های آینه‌ای (Mirrored Lenses): این شیشه‌ها خستگی چشم ناشی از کار در محیط باز را کاهش داده و برای محیط‌های آفتابی مناسب می‌باشند. این شیشه‌ها مانند شیشه‌های دودی تاریک بوده و وقتی از بیرون به آنها نگاه می‌شود ظاهر متفاوتی دارند.
شیشه‌های دودی (Smoke Lenses): در محیط‌های آفتابی به صورت فوق‌العاده خستگی چشم را کاهش داده و در عین حال در محیط‌های تاریک امکان دید را فراهم می‌سازند. از دور شبیه عینک‌های آفتابی به نظر می‌آیند.
عینک‌های آفتابی (Sunglasses): چشم را در برابر اشعه‌های نورانی مضر محافظت نموده ولی مانند عینک‌های ایمنی مقاوم نمی‌باشند.
عینک‌های ایمنی (Safety Glasses): از چشم در برابر ذرات معلق در هوا، نورهای مضر و مواد شیمیایی محافظت می‌نمایند.
شیشه‌های قهوه‌ای (Expresso Lens): به میزان زیاد خستگی چشم را در محیط‌های آفتابی کاهش داده و در عین حال بینایی را در محیط‌های تاریک فراهم می‌کنند. دارای رنگ قهوه‌ای بوده و شبیه شیشه‌های دودی هستند.
شیشه‌های بازدارنده آبی–مسی (Copper Blue Blocker): این شیشه‌ها محافظ اشعه فرابنفش می‌باشند. دارای فیلترهایی به رنگ آبی بوده و برای محیط‌های مه آلود و دارای بخار مناسب می‌باشند. به نظر قهوه‌ای و سایه‌دار می‌آیند. در آنها نورهای بیرون، قرمز و کهربایی به نظر می‌رسند.
عینک‌های محافظ مواد شیمیایی (Chemical splash goggles): محافظت از چشم را در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و رنگ‌ها فراهم نموده و نسبت به عینک‌های ایمنی حداکثر محافظت را ایجاد می‌کنند.

 

 

    5/5 - (2 امتیاز)