استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان
10 نکته استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان را جدی بگیرید!

اگر بتوانیم استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان را آموزش دهیم می توانیم از بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری کنیم. ممکن است ما همیشه کنار فرزندان خود نباشیم پس لازم است تا استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان را آموزش دهیم. آموزش چند علامت ساده از چراغ های راهنمایی کار می تواند از بسیاری از تصادفات جلوگیری کند. با دلفان ایمنی همراه باشید.

فهرست مطالب

اهمیت آموزش استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان چیست؟

همانطور که می دانید، کودکان به علت بازیگوش بودن و نداشتن بلوغ کامل نکات ایمنی راه رفتن در خیابان و جاده را به خوبی نمی دانند و لازم به آموزش دارند. اگر بتوانیم به خوبی نحوه استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان خود بیاموزیم می توانیم از نیم بیشتر تصادفات جلوگیری کنیم.

همچنین بخوانید = خرید و قیمت انواع لباس کار ارزان

علائم ترافیکی و تجهیزات ترافیکی جز ساده ترین علائم ایمنی هستند که شما میتوانید به سادگی به فرزندان خود آموزش دهید. آموزش نوع استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان باعث می شود تا زمانی که فرزند شما به تنهایی به خیابان رفت بداند که از کجا باید گذر کند و هر علامت نشانه چیست و باید چه کاری را انجام دهد.

طبق آمار در سال های گذشته 3 درصد از مرگ و میر های کودکان به علت تصادفات جاده ایی بوده و این به معنای عدم داشتن دانش علائم ایمنی ترافیکی می باشد. پس اهمیت آن را جدی بگیرید و از همین حالا اقدام کنید و به کودکان خود آموزش دهید.

نقش آموزش ترافیک بر ایمنی کودکان
نقش آموزش ترافیک بر ایمنی کودکان

اصول آموزشی معنا و مفهوم علائم ایمنی ترافیکی به کودکان

  1. آموزش معنا و مفهوم رنگ های چراغ راهنمایی رانندگی
  2. نحوه عبور از خیابان های بدون چراغ راهنمایی و رانندگی
  3. عبور از پل هوایی
  4. گوش کردن را به کودکان خود آموزش دهید
  5. به کودکانتان آموزش دهید در خیابان ندوند
  6. برای عبور از خیابان حتما از خطوط عابر پیاده استفاده کنند
  7. تفاوت بین چهارراه و خیابان را به آنها آموزش دهید
  8. به آنها بگویید از کدام قسمت خیابان نباید عبور کنند
  9. تجهیزات ترافیکی مخصوص دوچرخه سواری را آموزش دهید
  10. تابلوی راهنمایی و رانندگی نزدیک مدرسه را بررسی کنید

همچنین بخوانید = خرید و قیمت انواع تجهیزات امداد و نجات

آموزش معنا و مفهوم رنگ های چراغ راهنمایی رانندگی

در قدم اول آموزش استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان لازم است تا رنگ های چاغ راهنمایی رانندگی را به فرزندان خود آموزش دهید که هر رنگ به چه معناست و باید چه کاری انجام داد.  برای کودکان مهم است که بدانند چه زمانی از جاده عبور کنند. در بازی یا شعر به آنها بیاموزید که هر رنگ چراغ راهنمایی چه معنایی دارد. اگر در قالب بازی آموزش دهید، قطعا در ذهن آنها خواهد ماند. انجام این کار در خانه بسیار مهم است. به آنها بگو:

  1. سبز به معنای “رفتن” است: وسایل نقلیه فقط زمانی به جلو حرکت می کنند که چراغ راهنمایی “سبز” باشد.
  2. قرمز به معنای “ایست” است: همه وسایل نقلیه باید وقتی رنگ قرمز شد متوقف شوند.
  3. زرد به معنای کاهش سرعت است: هنگامی که چراغ راهنمایی زرد می شود، وسایل نقلیه باید سرعت خود را کاهش دهند و آماده توقف شوند.

اگر مردی را ببینند که پشت چراغ سبز راه می رود، می توانند از جاده عبور کنند. فقط زمانی از جاده عبور کنید که این تابلوها سبز شوند. اما به چپ و راست نگاه کنید تا مطمئن شوید هیچ وسیله نقلیه ای نزدیک نمی شود.

اگر تابلوی ایست وجود دارد یا اگر تابلوی مردانه ایستاده قرمز رنگی دیدند هرگز از جاده عبور نکنید.

گاهی به جای علامت مرد راه رفتن از علامت دست استفاده می شود. به فرزندتان هم در این مورد بگویید. اگر علائم دیگری برای عابران پیاده وجود دارد، به آنها اطلاع دهید و به آنها اطلاع دهید.

آموزش ایمنی ترافیک به کودکان
آموزش ایمنی ترافیک به کودکان

نحوه عبور از خیابان های بدون چراغ راهنمایی و رانندگی

مرحله دوم آموزش استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان آموزش عبور از خیابان در صورت نبودن چراغ راهنمایی رانندگی می باشد. کودک شما ممکن است مجبور شود پیاده تا مدرسه یا ایستگاه اتوبوس برود. آنها ممکن است مجبور شوند تنها پس از پیاده شدن از اتوبوس مدرسه از جاده عبور کنند. حتی اگر این کار را نکنند، ممکن است مجبور شوند از خیابان عبور کنند تا به خانه دوست یا همسایه برسند. در هر صورت باید به فرزندان خود بیاموزید که از جاده عبور کنند.

همیشه به دنبال چراغ راهنمایی باشید و از گذرگاه های عابر پیاده برای عبور از جاده استفاده کنید. در صورت عدم وجود چنین علائمی، چه باید کرد:

  • به سمت راست و سپس به چپ نگاه کنید تا ببینید آیا وسایل نقلیه نزدیک می شوند یا خیر.
  • اگر چنین است، صبر کنید تا وسیله نقلیه عبور کند و سپس از جاده عبور کنید.
  • هرگز از وصله عبور نکنید.
  • هرگز از کنار ماشین های پارک شده عبور نکنید.

عبور از پل هوایی

مهمترین نکته استفاده از پل هوایی در صورت در شدن از خیابان های پر تردد و نبودن چراغ راهنمایی رانندگی می باشد. حتی اگر لازم باشد تا مسیر خود را طولانی تر کنند اما بهتر است تا برای عبور از خیابان های شلوغ از پل هوایی استفاده کنند.

ایمنی کودکان در ترافیک
ایمنی کودکان در ترافیک

به فرزندان خود گوش دادن را بیاموزید.

به فرزندان خود بیاموزید که همیشه ماشین مقابل را نبینند، به خصوص اگر نزدیک گوشه خیابان باشند. بنابراین، آنها باید گوش کنند تا ببینند آیا ماشین نزدیک می شود یا خیر. صدای موتورهای خودرو را بشنوید تا بدانید وسیله نقلیه ای در حال حرکت است یا خیر. به فرزندان خود توضیح دهید که صداهای بلند نشان می دهد که وسیله نقلیه نزدیک است و صدای کم به معنای دور بودن آن است. اگر صدای بوق را شنیدند، توقف کنید و به چپ و راست نگاه کنید تا ببینید آیا دستگاهی در حال نزدیک شدن است یا خیر.

ندویدن در خیابان ها و جاده ها

یکی از اصلی ترین آموزش های استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان این است که به فرزند خود بگوید که هرگز در خیابان ندوند. گاهی کودکان حوصله راه رفتن آهسته در جاده را ندارند. حتی ممکن است توپ خود را به خیابان بیندازند و برای برداشتن آن به سمت بچه های خیابانی فرار کنند. به آنها بیاموزید که جایی برای دویدن نیست و در هنگام عبور از جاده تحت هر شرایطی مراقب باشند.

همچنین بخوانید = خرید و قیمت انواع چکش اضطراری

برای عبور از خیابان حتما از پیاده رو استفاده کنید

خطوط عابر پیاده یکی از مهمترین عناصر تجهیزات ترافیکی است که در جاده ها قرار می گیرد. به فرزندان خود بیاموزید که از این مسیر به تنهایی برای عبور از جاده استفاده کنند. آموزش استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی عابر پیاده به کودکان یکی دیگر از مواردی است که باید به کودکان بیاموزید. تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی برای کودکان بالای 6 سال امکان پذیر است.

تفاوت بین تقاطع و خیابان

با فرزندان خود در خیابان ها و چهارراه های محل زندگی خود قدم بزنید و محل مناسب عبور را به آنها آموزش دهید. تفاوت بین تقاطع و جاده را به آنها بیاموزید و به آنها بگویید کدام علائم راهنمایی و رانندگی مهم هستند و باید به آنها توجه کنید. اگر نزدیک محل زندگی شما پل عابر پیاده وجود دارد، با فرزندتان به آنجا بروید و به فرزندان خود نحوه عبور از پل را آموزش دهید.

به آنها بگویید از کدام قسمت خیابان عبور نکنند.

با فرزندان خود در مسیرهایی که می توانند طی کنند قدم بزنید و به آنها بگویید که از کدام قسمت خیابان نباید عبور کنند. به عنوان مثال، پیچ خیابان و جاده، خطوط عابر پیاده و چراغ راهنمایی باعث افزایش سرعت خودروها در آنجا می شود. بنابراین علاوه بر مکان های امن، مکان های خطرناک را نیز با آنها چک کنید.

علائم ایمنی ترافیکی قطار برای دوچرخه سواری

اگر فرزندتان برای تفریح ​​دوچرخه سواری می کند یا با دوچرخه به مدرسه می رود، حتماً نحوه استفاده از وسایل ترافیکی برای دوچرخه سواری را به او آموزش دهید. این قوانین باید شامل موارد زیر باشد:

  1. همیشه هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  2. اگراگر در تاریکی شب موتورسیکلت سواری می کنید، چراغ موتورسیکلت باید روشن باشد.
  3. همیشه از مسیر دوچرخه استفاده کنید. در غیاب آن، دوچرخه خود را با ترافیک در سمت راست جاده برانید.
  4. چشم ها و گوش های خود را باز نگه دارید تا جا برای وسایل نقلیه بزرگتر و سریعتر باز شود.
  5. در مکان های کور زندگی نکنید

آموزش علائم راهنمایی و رانندگی نزدیک مدرسه به فرزندان

در نزدیکی مدرسه کودکان باید علائم راهنمایی و رانندگی زیادی وجود داشته باشد. بهتر است یک بار با کودک خود قدم بزنید و معنی تصاویر را به او آموزش دهید. به عنوان مثال، مسیرهای پیاده روی، پیاده روها، ایستگاه های اتوبوس مدرسه، و می توانند به شما کمک کنند تا از جاده بهتر و ایمن تر عبور کنید.

آموزش استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان
آموزش استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان

چگونگی آموزش استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان 

یکی از بهترین راه های آموزش به کودکان بازی است. برای فرزندتان داستانی تعریف کنید و از او بپرسید که چه کاری انجام دهد. به عنوان مثال، بپرسید:

  • “داری بازی می کنی و توپت وسط راه افتاد. می خواهی چکار کنی؟”
  • یا می توانید بپرسید “دیر آمدی و سرویس مدرسه تمام شد.” شاید. باید به سمت اتوبوس مدرسه بدوی؟
  • علائم راهنمایی و رانندگی و چراغ های راهنمایی را بکشید یا نقاشی کنید تا بهتر به یاد آورید.
  • ببینید آیا می توانید آهنگ سرگرم کننده ای پیدا کنید که به شما یاد دهد چگونه از تجهیزات و علائم سه چرخه استفاده کنید و آن را با کودک خود بخوانید.
  • صداها یا صداهایی را که احتمالاً در خیابان می شنوند پخش کنید و از آنها بپرسید که منظورشان چیست.

سخن پایانی استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان

در این مقاله به آموزش و بررسی یکی از مهمترین مسائل ایمنی پرداختیم یعنی آموزش استفاده از علائم ایمنی ترافیکی به کودکان که همانطور که گفتیم اگر آموزش درستی داشته باشید می توان از تصادفات و حوادث ناگوار بسیار جلوگیری کرد. فروشگاه تجهیزات ایمنی انواع لوازم ایمنی و تجهیزات ترافیکی و پارکینیگ را دارد که رد صورت نیاز می توانید از این فروشگاه سفارش دهید و یا می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)